Han Raaijmakers

april 8, 2019 Interviews 0 Comments

line-thumb-square

Vertel eens wat over jezelf. Wie ben je en waar kom je vandaan?

‘Ik ben Han, ben 25 jaar en werk inmiddels een jaar bij Magnus. Ik kom oorspronkelijk uit Buren, een klein stadje in het midden van Nederland. Daarna ben ik naar Eindhoven gegaan waar ik werkbouwtuigkunde heb gestudeerd. Een super technische studie, dus totaal iets anders dan wat ik nu doe. Verder woon ik nu met twee vrienden in Amsterdam.’

Wat heb je gestudeerd? Waar ben je op afgestudeerd?

‘Werkbouwtuigkunde in Eindhoven. Als afstudeerproject heb ik voor NXP onderzoek gedaan naar het toepassen van big data en machine learning technieken in het productieproces van chips. Tijdens deze periode heb ik ook drie maanden in Taiwan gewoond, omdat daar één van de fabrieken van NXP staat. Dat project vond ik heel leuk. Ik heb een aantal dashboards gebouwd en machine learning algoritmes toegepast om de kwaliteit van producten te voorspellen. Op die manier is ook mijn interesse voor data-analyse en alles wat daar bij komt kijken ontstaan. Aangezien ik aan het afstuderen was, was het erg prettig dat ik eindelijk iets vond wat ik echt leuk vond.’

Hoe ben je bij Magnus terecht gekomen?

‘Ik had tot mijn stageperiode eigenlijk geen idee. Techniek in het algemeen heeft me altijd geboeid. Via een recruiter ben ik uiteindelijk bij Magnus terecht gekomen. De eerste gesprekken waren leuk en positief, maar hoe het werk er uiteindelijk inhoudelijk uit zou gaan zien wist ik toen eigenlijk ook nog niet precies.’

In welke practice ben je nu werkzaam?

‘Ik ben eerst bij Green gaan werken aan een Mendix project. Later ben ik bij Blue gaan meedraaien en dat doe ik nu nog. Het stuk advanced analytics vind ik het leukst. Dit houdt in dat je naast data alles visualiseert en in dashboards laat zien, je het ook gebruikt om voorspellende modellen mee te bouwen, waarmee je bijvoorbeeld een sales voorspelling maakt. Je ziet dat veel klanten momenteel eigenlijk nog weinig advanced analytics gebruiken, maar ze het allemaal graag willen gaan doen. Het gebruiken van dit soort moderne technieken vind ik vet.

Wat doe je precies bij Magnus?

‘Momenteel ben ik voor een grote uitgever bezig met het opzetten van een nieuw systeem voor hun financiële reporting in Microsoft Power BI. Hiermee kan je interactieve dashboards en rapporten maken. Daarnaast werk ik voor een gaaf project voor Bacardi, waarin we onder andere social media data analyseren en gebruiken.’

Vertel eens wat over je eerste weken?

‘Wat ik mooi vond was het kerstfeest wat ik als allereerst meemaakte. Iemand zei toen tegen mij: “Geen idee of je het werk leuk gaat vinden, maar aan de mensen gaat het in ieder geval niet liggen.” Dit vond ik zelf wel een leuke omschrijving. Er is een relaxte, informele sfeer en iedereen is gemotiveerd en werkt dus hard.

Wat vind je het leukst van je werk?

‘De combinatie van het contact hebben met eigen collega’s, maar ook de klant. Je moet binnen een hele korte tijd de processen van een klant leren begrijpen. De combinatie tussen technisch een systeem begrijpen en dit overbrengen aan de klant. Ik vind het niet fijn om de hele dag meetings te hebben, maar ook niet om de hele dag achter mijn laptop te zitten. Deze combinatie werkt dus voor mij. De afwisseling maakt het werk als consultant heel leerzaam. Daarbij leer je van alles over verschillende branches in een hele korte tijd. Je maakt alleen maar nieuwe dingen en maakt mensen echt blij.’

En wat vertel je je vrienden over Magnus?

‘Het wordt gewaardeerd als je initiatief toont. Dat is supertof. Je werkt natuurlijk voor een bedrijf, maar wordt heel erg gemotiveerd om na te denken over nieuwe ideeën. Daarbij is het een jonge club mensen, waarbij tijdens de lunch niet alleen over zonnepanelen en kinderen wordt gepraat.’

Wat doe je naast je werk?

‘We hebben een voetbalteam met Magnus. We spelen ‘footy’ en een bedrijfscompetitie. Vorig jaar zijn we zelfs bijna kampioen geworden! Daarbij ben ik erg fan van koken, dus dat doe ik vaak.’

Wat zijn jouw tips voor starters?

‘Ik denk dat het helpt om zo veel mogelijk mensen van een bedrijf te spreken. Het werk wat je doet is natuurlijk belangrijk, maar ik ben van mening dat je collega’s het belangrijkst zijn. En daarbij zag ik überhaupt op tegen het werken zelf, maar dat valt uiteindelijk echt heel erg mee.’